Eget firma? Si NEI! til alle selgere, og legg på røret – straks
TELEFONSALG, NÆRINGSDRIVENDE, AVTALE: Samtaler med telefonselgere bør alltid avsluttes med at du ikke vil binde deg til noe over telefon. Selvstendig næringsdrivende kommer ikke inn under angrerettloven.
Mange selgere retter markedsføringsinnsatsen sin særlig mot enkeltpersonforetak, fordi disse på mange måter er i samme situasjon som vanlige forbrukere, samtidig som de ikke har det samme vernet.
– Jeg vil oppfordre til å si nei til både informasjon og tilbud per telefon og heller undersøke nærmere selv, hvis det skulle være noe som høres interessant ut, var rådet fra Sissel Fykse, advokatfullmektig i Norges Bondelag, for en tid tilbake.
Kommer du likevel inn i en samtale med en telefonselger og blir usikker på hva som er sagt, bør du alltid avslutte med at du ikke vil binde deg til noe over telefon.
Fykse viste til en sak der et forsøk på høflig avvisning av en masete telefonselger kunne komme til å koste en næringsdrivende gårdbruker 4000 kroner.
For å avslutte samtalen sa bonden til slutt ja til at selgeren kunne sende et tilbud på en samkjøpsavtale. Noen dager senere fikk han et brev fra selskapet hvor de skrev som om avtalen allerede var inngått.
Ifølge Fykse kan det være vanskelig å komme seg ut av en slik situasjon.
– Angrerettloven som gjør at en kjøper kan angre på kjøp gjort ved fjernsalg innen visse frister, gjelder bare forbrukerkjøp. En bonde som handler inn varer og tjenester til driften, er næringsdrivende, og da gjelder ikke angrerettloven, forklarer hun.
Vanskelig å bevise at du ikke takket ja
Advokatfullmektigen forklarer at en næringsdrivende i en slik situasjon vil være bunden av en avtale når han har akseptert skriftlig eller muntlig.
Når det gjelder muntlige avtaler kan det være vanskelig å bevise at den næringsdrivende ikke takket ja.
Fykse viser til at selgerne er profesjonelle, noe som gjør at du kanskje kan ha takket ja til et tilbud uten at det var det du selv mente at du gjorde.
– Dessuten tar selskap bare opp på bånd den delen av samtalen der man gir aksept, uten at forhistorien og nyansene er med, sier hun.
Vårt tips ser du øverst på denne sida:
Eget firma? Si NEI! til alle telefonselgere, og legg på røret – straks!
Les forøvrig vår e-bok Økonomifallgruver i egen bedrift (inngår også til rabattpris som del av DrivBedre-pakken).