Markedsføringsloven kan gi lønnsomme kunder
MARKEDSFØRING, SALG, KUNDER: Markedsføringsloven gir muligheter for å skaffe flere lojale, lønnsomme kunder. Blant annet er tilgift tillatt.
Dette betyr at næringsdrivende kan bruke effektive oppmerksomhetsvekkere, feks en velkommen gave som et gratis badehåndkle. Riktig bruk av tilgift kan være et effektivt verktøy i kundebaseutviklingen.
Kan likevel rammes av loven
Tilgift betyr at man får noe ”på kjøpet” som ikke har en naturlig sammenheng med varen man kjøper. Selv om tilgift nå er tillatt, kan en slik ytelse likevel rammes av andre bestemmelser i loven, feks hvis all markedsføring dreier seg om tilleggstingen og ikke hovedgjenstanden.
Verve kunder via kuponger
Kuponger som kan løses inn i penger, eller som enkeltvis kan løses direkte inn i en vare, er tillatt. Riktig brukt kan slike kuponger være starten på et langvarig og lønnsomt kundeforhold, forutsatt at man vet å pleie dette forholdet.
Telefonsalg må bekreftes skriftlig
Det skal alltid inngås en skriftlig avtale etter et telefonsalg til forbruker, feks ved at selgeren sender en e-post eller SMS til kunden. Her skal alle viktige opplysninger gis, som pris, bindingstid og angrefrist.
MERK! Avtalen er bindende først når forbrukeren har sendt skriftlig bekreftelse til selgeren.
Næringsdrivende som driver telefonsalg må sjekke reservasjonsregisteret hver måned.
Barn og unge
Reglene setter forbud mot enkelte former for markedsføring rettet mot barn og unge.
MERK! Alle regler i loven skal tolkes strengere dersom barn og unge er målgruppe.
Sjekk DrivBedre-pakken – e-bøker om skatt og økonomi for småbedrifter