Risikabelt å sette ned prisen for å selge mer
PRISNEDSETTELSE, OMSETNING, SALG, FORTJENESTE, TAP: Øker omsetningen, må fortjenesten øke tilsvarende. Det kan være farlig å øke salget ved å sette ned prisene.
Det er ikke pengene inn – men det virksomheten klarer å beholde til å dekke egne kostnader – som teller. Mange overser dette og går overende til tross for økende omsetning.
Ikke la deg lure av at en rabatt er lav i prosentpoeng. Rabatten du gir kan spise opp mer av fortjenesten enn du er klar over.
La oss se på et eksempel:
Har du 500.000 kroner i omsetning og 100.000 kroner igjen, er bruttofortjenesten på 20 prosent.
La oss si at du velger å sette ned utsalgsprisen på varene med 10 prosent.
Da må du doble omsetningen til en million for å sitte igjen med de samme 100.000 i fortjeneste!
Regnestykket: Vare 100 kroner, bruttofortjeneste per salg 20 kroner. Samme vare 90 kroner (10 prosent rabatt), bruttofortjeneste per salg 10 kroner.
Kilde: E-bok Økonomifallgruver i egen bedrift (inngår også til rabattpris som del av DrivBedre-pakken)