Risikabelt å sette ned prisen for å selge mer

PRISNEDSETTELSE, OMSETNING, SALG, FORTJENESTE, TAP: Øker omsetningen, må fortjenesten øke tilsvarende. Det kan være farlig å øke salget ved å sette ned prisene.

Det er ikke pengene inn – men det virksomheten klarer å beholde til å dekke egne kostnader – som teller.  Mange overser dette og går overende til tross for økende omsetning.

Ikke la deg lure av at en rabatt er lav i prosentpoeng. Rabatten du gir kan spise opp mer av fortjenesten enn du er klar over.

La oss se på et eksempel:

Har du 500.000 kroner i omsetning og 100.000 kroner igjen, er bruttofortjenesten på 20 prosent.

La oss si at du velger å sette ned utsalgsprisen på varene med 10 prosent.

Da må du doble omsetningen til en million for å sitte igjen med de samme 100.000 i fortjeneste!

Regnestykket: Vare 100 kroner, bruttofortjeneste per salg 20 kroner. Samme vare 90 kroner (10 prosent rabatt), bruttofortjeneste per salg 10 kroner.

Kilde: E-bok  Økonomifallgruver i egen bedrift (inngår også til rabattpris som del av  DrivBedre-pakken)